به سایت نسوز پارس خوش آمدید .

میدان امام خمینی - خیابان امیر کبیر - بین پاساژ طوس و ناظم الاطبا جنوبی - پلاک 546
ایران ، تهران

چرخ دنده ضد سایش

معرفی چرخ دنده ضد سایش

 در این مقاله در مورد چرخ دنده ضد سایش صحبت می‌نماییم. به طوری که انواع چرخ‌دهنده ضد سایش را نام برده و در مورد آن‌ها توضیح خواهیم داد. چرخ دنده ضد سایش نیز در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد از این رو علاقمندان به استفاده از چرخ دنده ضد سایش این مقاله برای اطلاع بیشتر شما از این قطعه خواهد بود.

انواع چرخ دنده:

1-    حلزونی

2-    پلاستیکی

3-    تفلون

4-    سی ان سی

5-    پلی آمید و ….

بهتر است بدانیم برنامه‌های کاربردی چرخ دنده بسیار متنوع و بسیار قابل تنظیم می‌باشند و این امر بسیار حائز اهمیت می‌باشد و مزایای بسیاری دارد در هر قسمتی که برنامه‌ای نیاز به کاهش سرعت، افزایش سرعت، انتقال قدرت، انتقال حرکت یا کاهش نیرو داشته باشد چرخ‌دهنده‌ها با برنامه‌ای که دارند می‌توانند این امر را انجام دهند و طبق برنامه جلو بروند.

 

کاربرد چرخ‌دهنده‌ها:

 کاربرد‌های چرخ دنده صنعتی در صنایع از جمله خودرو، حمل و نقل هوایی، راه آهن، حمل و نقل تولید غذا همچنین از آن‌ها می‌توان در اتومبیل و کامیون و همچنین موتور چرخ دنده و دوچرخه و موتور سیکلت و هواپیما و سیستم قرقره کمربند و موارد دیگر نام برد.

 

 

 

 

 

تاریخچه چرخ دنده

انسان‌ها هزاران سال است که چرخ دنده تولید می‌کنند. نمونه‌های اولیه چره دنده از قرن چهارم قبل از میلاد وجود د داشته است. جالب است بدانید که آن‌ها در موزه لوویانگ در استان هنان چین نگهداری می‌شوند. بهتر است بدانید اولین چرخ دنده دیفرانسیل در چین ساخته شد این چرخ دنده در یک ارابه چینی در جنوب چین یافت شد. قدمت این چرخ دنده به هزاره اول قبل از میلاد باز می‌گردد. ارابه‌ای که سمت جنوب چین یافت شد توسط مهندس چینی ماجون طراحی شد که بین 220 تا 265 قبل از میلاد فعال بوده است. در سال 725 مهندسان چینی اولین ساعت‌های مکانیکی با دنده را ساختند. در خاورمیانه در قرون وسطی در حدود سال 1206 بعد از میلاد مهندس عرب الجزاری ابزار قطعه‌ای را اختراع نمود که این چرخ دنده حرکت رفت و برگشتی را به چرخ دنده چرخشی دریافت و ارسال می‌نماید و در نزدیکی بین قرن‌های 13 تا 14 در شبه قاره هند و چرخ دنده کرم برای استفاده در غلات پنبه غلتکی اختراع شد. جالب است در همین حال در انگلستان قرون وسطایی ریچارد پور و درهام ساعت کلیسای جامع سالزبری را ساختند. این ساعت مکانیکی که در سال 1386 ساخته شده است هنوز هم در حال استفاده می‌باشد.

 

چرخ دنده ضد سایش پلاستیکی

در مورد مواد مورد استفاده در چرخ دنده‌های پلاستیکی باید گفت به طور کلی پلاستیک‌های مهندسی مانند پلی استال و مای نایلون است که اساسا رزین پلی آمید است. می‌توان از u-Pe و PEEK استفاده کرد. هنگامی که نوسان دمای زیادی در محیط برنامه وجود دارد و این زمانی پیش می‌اید که قطر زیاد است یا بار کلید وجود دارد گاهی اوقات ممکن است از هاب فلزی ساخته شده از S45C یا فولاد ضد رنگ استفاده شود.

در این موارد قسمت دندان و همچنین قسمت توپی با پیچ به هم متصل می‌شوند. اگر امکان پیچ خوردن وجود ندارد دو قسمت به هم جوش خورده و به صورت چرخ دنده در می‌آیند. چرخ دنده‌های جوش KHK به گونه‌ای طراحی شده است که قدرت نگه داشتن سطح جوش خورده از استحکام دندان قوی‌تر می‌باشد.

 

 

چرخ دنده ضد سایش حلزونی

این چرخ دنده مارپیچ یک چرخ دنده مورب با دندانه‌های مارپیچ است که کاربرد اصلی این مورد در دیفرانسیل خودرو می‌باشد و بسیار مورد اهمیت می‌باشد این در جایی که جهت حرکت از محور محرک باید 90 درجه بچرخد تا چرخ‌ها را بچرخاند. طراحی مارپیچی ارتعاش و سر و صدای کمتری نسبت به دنده‌های معمولی برش مستقیم یا برش با دندان‌های مستقیم ایجاد می‌نماید.

 یک مجموعه چرخ دنده مارپیج همیشه و در هر زمان باید به صورت جفت تعویض شود یعنی چرخ دنده‌های دست چپ و راست باید با هم تعویض شوند، زیرا چرخ دنده‌ها به صورت جفت تولید و بسته می‌شوند.

  •  چرخ دنده سی ان سی

    در مورد چرخ دنده سی ان سی باید دانست که تعداد زیادی از تولیدکنندگان این سیستم در جهان وجود ندارد که این امر دلیل بسیار ساده‌ای دارد که آن این است که این امر یعنی تولید این وسیله یکی از سخت‌ترین فرآیند‌ها در زمینه حذف تراشه می‌باشد که برای آن نیاز به ترکیبی با دقت بالا در رابطه با ایجاد مشخصات مورد نظر با بهره وری بالا و انعطاف‌پذیری در استفاده وجود دارد. در واقع انواع، اشکال و اندازه‌های مختلفی از دندانه‌ها برلی سیستم‌های انتقال مکانیکی مورد نیاز است. در هر صورت دنده اغلب یکی از مهم‌ترین اجزا است زیرا عملکرد محصول نهایی به آن بستگی دارد. بنابراین کیفیت بازار مورد نیاز همیشه در بالاترین سطح می‌باشد.

    همانطور که ملاحظه نمودیم چرخ دنده ضد ‌فرسایش انواع و اقسام متفاوتی دارد که تا حدودی راجع به آن بحث نمودیم اما مطلب مهمی که نه تنها در چرخ دنده ضد‌فرسایش بلکه درتمامی قطعات صنعتی باید به آن اهمیت دهیم این است که قطعه‌ی مورد نظر را به درستی با توجه به نیاز آن دستگاه انتخاب نموده و منظور از این امر تعیین درست جنس مورد استفاده در این قطعات از جمله چرخ دنده ضد ‌فرسایش می‌باشد زیرا اگر چرخ دنده انواع و اقسام مختلفی دارد و در جنس‌های مختلف ساخته شده است به این دلیل است که در انواع و اقسام مختلف کار از جنس‌های مختلف چرخ دنده ضد ‌فرسایش استفاده می‌شود. در این قطعه و قطعه‌های دیگر صنعتی اگر ایراد یا اشکالی باشد باعث ایجاد مشکل در کل سیستم می‌شود پس باید در مرحله‌ی اول دقت بالایی در انتخاب محصول مورد نظر داشت. 

دیتا شیت چرخ دنده ضد سایش

به زودی

نتیجه گیری

در آخر باید گفت که هر محصول در بازار که کارایی لازم را دارد، به دو صورت اصلی و تقلبی تولید می‌شود. همگان و از جمله صنعتگران به خوبی میدانند که استفاده از محصولات تقلبی میتواند روند تولید را مختل کرده و خسارتهای جبران ناپذیری به دستگاه‌های موجود در یک صنعت، آسیب وارد کند. گسکت کلنگریت یکی از این مواد کاربردی است که در بازار به دو صورت اصلی و تقلبی تولید میشود. این محصول، کارایی لازم را در بیشتر حوزه‌های صنعت داشته و مورد استفاده تمامی صنعتگران قرار میگیرد. شما برای استفاده از این محصول به صورت اصلی و یا برای خرید آن، میتوانید به سایت نسوز پارس مراجعه کنید. این شرکت تمامی محصولات خود را به صورت اصلی و با کیفیت بالا در اختیار مشتریان خود قرار میدهد. مشاوران ما به صورت بیست و چهار ساعته آماده خدمت رسانی به مشتریان خود و صنعتگران گرامی میباشند.

اینفوگرافی

چرخ-دنده-ضد-سایش
ویدیو

به زودی

محصولات مشابه چرخ دنده ضد سایش